
Igen széles a tárháza azon munkáltatói eszközöknek, amivel egy álláspályázat során szelektálni lehet a jelöltek között. A személyes interjú nem a kiválasztás csúcsa / vége, sokszor több fordulón keresztül próbálják meg a több száz jelöltből a megfelelőt megtalálni a vállalati HR-esek.
Ilyenkor a pályázók jó része úgy érzi, hogy felesleges köröket futtatnak velük, s sokan izgulnak is a különböző teszek, kiválasztó központok, AC-k hallatán. Ez persze érthető is, hiszen nem könnyű egy „vizsgabizottságnak” is beillő kis csoport előtt szerepelni, a legjobban nyújtani. Vajon lehet erre is előre készülni?
[box]”Kedves Ági!
Korábban jogi témában segítettél nekem – amit ezúton is köszönök 🙂 – most pedig az álláskeresésben van szükségem a tanácsaidra.
Jövő héten megyek egy céghez, kiválasztó központot szerveztek a pályázóknak. Sosem voltam még ilyenen, s sajnos nagyon izgulós típus vagyok, leblokkolok, elvörösödöm… Tudok erre valahogy készülni, hogy ne legyek olyan zavarban? Mire figyeljek? Hogy lehet gyakorolni?
Nagyon szeretném ezt az állást megnyerni, két kisgyerekkel vagyok egyedül, minden pénz számít… az is, ha egy-két hónappal kevesebb ideig vagyok állás nélkül.
Köszönöm a válaszodat:
Dius”[/box]
Kedves Dius!
Először is: nyugi, ülj le egy pillanatra, mély levegő, belégzés, kilégzés 🙂 OK, és most tedd fel magadnak a kérdést: miért jutottál be ebbe a fordulóba? Mert ügyes voltál eddig, mert látnak benned valamit, mert eddig teljesítetted a kiírt követelményeket. Azaz igenis van esélyed, ha csak nem aggódod túl a dolgot 🙂
A kiválasztó központ (AC, Assessment Center) egy olyan kiválasztási eszköz, ahol a pályázókat kereső munkáltató igyekszik a betöltendő munkakör tipikus feladatait lemodellezni, s ilyen jellegű feladatokat az a pályázóknak, miközben megvizsgálja, megfigyeli őket „munkavégzés” (azaz a feladatok megoldása) közben. Ebből első pillanatra azt gondolhatnánk, hogy nem lehet készülni rá előre, pedig igenis lehet.
Gondold végig, hogy az a munkakör, amire jelentkeztél, milyen feladatokkal járhat. Miről beszélgettetek az első interjún, milyen kihívásokat említettek (esetleg ha ügyes voltál, te is rákérdeztél, hogy mi vár majd ebben a munkakörben, ha te fogod elnyerni)? Ha tudod, hogy mik a főbb feladatok, akkor azon kell elgondolkoznod, hogy te ezeket hogyan oldanád meg, mire figyelnél, mire fektetnéd a hangsúlyt? Például ügyfélszolgálati feladatközben nagyfokú udvariasság, akkor is, ha az ügyfél nem túl kedves, vagy akár szitkozódik, pénzügyi területen pontosság, precizitás. Arra figyelj az AC során, hogy ezeket a képességeket tartsd szem előtt, s próbáld meg konkrét bizonyítékát adni, hogy te rendelkezel vele.
Nézhetik továbbá a szakmához szükséges ismereteket is, így ha ezek átismételhetőek, tedd meg ezt is. Lehetnek ezek az új szabályozások (pénzügy, számvitel, jog), de akár a mostani piaci változások, konkurencia, piacismeret…
Vannak feladatok, amit egyedül kell megoldani, s vannak csoportos feladatok, ez utóbbinál azt is figyelik, hogy mennyire vagy udvarias, hagysz másokat szóhoz jutni, mennyire lehet veled együttműködni. Itt tehát arra kell majd figyelned, hogy úgy viselkedj, ahogy ezt egy jövőbeli csapattagtól elvárnák.
Természetesen a konkrét feladatokat csak ott helyben tudod meg, de ha a fentieken elgondolkozol, s egy kicsit elképzeled, „begyakorlod” ezt a helyzetet, nem fogsz felsülni 🙂
+ 1 jó tanács: sok jelölt aggódik, ha az elején ezt egy kicsit látják rajtad, nem baj, hiszen az AC megfigyelők ehhez is hozzá vannak szokva, ha le tudod a későbbiekben küzdeni, s nem akadályoz a feladat megoldásában, semmi gond nem lesz!
Ha neked is gondod van az álláskereséssel, s nem szeretnél hónapokig sikertelenül próbálkozni, kattints ide a megoldásért!