
Sok kisgyermekes édesanya álmodozik vállalkozás indításáról az otthon töltött évek alatt, mert rugalmasabb, mint az alkalmazotti lét, anyaként érthetően sokan vágynak erre. De az alapos tervezés elengedhetetlen, hogy ne bukjon bele a kezdeti próbálkozásokba senki… Ehhez nyújt a mai cikkben segítséget Fülöp Olga, a Számpatikus, “az online bizniszek adózási szakértője” – aki az elmúlt 10 évben több száz vállalkozás indításánál segített szakértői tanácsaival.
Olga, mi az első dolog, amit egy édesanyának mondasz, ha azzal keres fel, hogy vállalkozást szeretne indítani?
Az első és legfontosabb az alapos tervezés, aminek az alapja az információ gyűjtés, ez pedig utána kéz a kézben jár az élethosszig tartó tanulással. Fontos tudni már az elején, hogy vállalkozni sokkal nehezebb mint alkalmazottnak lenni, és erre sokan nincsenek felkészülve. Arról nem is beszélve, hogy a magyar jogszabályi környezet a közel 60 adónemével nem az egyszerűségéről híres.
A rendszer ráadásul annyira felelőtlen, hogy bárkinek bármikor adnak adószámot bármire (akár egyéni vállalkozásról, akár cégről van szó), de nem kap senki egy paksamétát induláskor a kezébe, hogy mégis milyen teendői lennének vállalkozóként, vagy milyen elvárásokat támaszt a jogalkotó vele szemben.Ezt mindenkinek egyedül kellene kikutatnia a sok-sok jogszabály közül.
És akkor ez még csak az én témám, de az adózás és pénzügyek mellett minden vállalkozónak értenie kellene a marketinghez, értékesítéshez, logisztikához, vezetéshez, munkaügyhöz, programozáshoz és még sorolhatnám, hogy hányféle területhez.
Szóval bármibe is kezdünk, előtte tanuljunk, tanuljunk, tanuljunk! Ezt üzenném minden édesanyának, aki vállalkozást szeretne indítani.
Mégis miket gondoljon végig, mielőtt belevág?
Minden konzultáción az első kérdésem, hogy jelenleg milyen jogviszonya van valakinek, és hogy mivel szeretne foglalkozni. Ez a kettő adja a gerincét utána a vállalkozási forma, majd pedig ahhoz az adózási mód kiválasztásának. És a legvégén természetesen mindig eljutunk az ÁFA és alanyi mentesség kérdéséig is, de ott is számos dolog függvénye (pl. bevétel, költségek, tevékenység, van-e külföldi eladás vagy beszerzés?, kik a vevőink? stb…), hogy épp kinek mi a jobb. Tehát a legfontosabb, hogy mindig az adott élethelyzetből és a rövidtávú terveinkből kell kiindulni, és ehhez mérten tudjuk meghozni az éppen legjobb döntést.
Ugye mindenki a legalacsonyabb adózással, legkevesebb költséggel szeretné megoldani a vállalkozását… milyen lehetőségei és kötelezettségei vannak egy induló vállalkozásnak? Mi az, amivel mindenképpen számolnia kell?
Nehéz erre egzakt választ adni, mert ahogy már az előbbiekben is említettem, minden az egyéni élethelyzettől függ. Teljesen mást tanácsolok annak, aki főállás mellett kezdene el vállalkozni, és teljesen mást, akinek az nincs, és azonnal a vállalkozása válik a főállásává (jogi értelemben). Nekik ugyanis járulékot kell fizetniük az első naptól a saját vállalkozásukban, ráadásul a 8 órás minimálbér (vagyis inkább a garantált bérminimum, ami 2022-ben 260e Ft) alapján. Ez 100-120e Ft-os járulék terhet jelent havonta, így számukra még jelenleg is a KATA a legjobb adózási mód, hisz az csak havi 50e Ft, ami alatt nem lehet megúszni a járulékfizetést. De meg szoktuk vizsgálni azt is, hogy van-e esetleg már a családban vállalkozás, és hogy az új ötlet vajon bevihető-e az alá.
Amivel egyébként minden vállalkozónak számolnia kell az a járulékfizetésen túl még, az az évi 5.000 Ft-os kamarai hozzájárulás és az iparűzési adó (ez önkormányzat függő hol mennyi, de a számítási szabályai egységesek, bővebben ebben a blogbejegyzésemben írtam róla: https://szampatikus.hu/iparuzesi-ado-szamitas/). A további költségeket nagyban meghatározza a tevékenység jellege (kell-e beszerezni árut, alapanyagot) és például az áfa kérdésköre is (pl. alanyi mentes egyéni vállalkozóknak nem kötelező a vállalkozói számla nyitása, de mindenki másnak igen). Ide rengeteg példát fel lehetne sorolni egyébként egy weboldal elkészítésétől kezdődően a személyes képzésünkön keresztül egészen a hirdetési költségekig, vagy bérleti díjig. Erre szoktam azt mondani, hogy mindenki írja össze a saját tevékenységére, hogy mi az, amire feltétlenül szüksége van, mi az, amit maga is meg tud csinálni, vagy meg tud tanulni (ugye itt a képzésnek is költsége van értelemszerűen), és utána ez már egy jó kiinduló alap tud lenni a további pénzügyi tervezéshez.
Sokan GYED vagy GYES mellett vágnak bele, nekik mit kell tudniuk a költségekről? Mire számítsanak később, ha lejár a 3 év, és megszűnik a GYES folyósítás?
A legfontosabb, amiről tudniuk kell, hogyha kisadózók (katások) lesznek, akkor nem 25e Ft-ot, hanem rögtön 50e Ft-ot kell fizetniük (mivel a KATA törvény szerint a kismamák nem tartoznak a kivételekbe). Ezt azért is emelném ki, mert sokan (még szakmai körökben is) tévesen ismerik ennek a szabályát!
Normál adózású vállalkozóként GYED és GYET folyósítása alatt lehetséges mentesülni a járulékfizetés alól, de GYES-nél ezt se ússzuk sajnos meg (kivéve ha nincs munkavégzés adott hónapban). Ekkor „csak” az év végi adók terhelnek bennünket. Bővebben ebben a videómban beszéltem erről a típusú adózásról: https://szampatikus.hu/normal-koltsegelszamolasu-adozas-szabalyai/
Szóval egyrészt jól végig kell gondolni, hogy melyik időszakban mi fog ránk vonatkozni, és ehhez mérten már könnyű kitalálni a stratégiát, hogy meddig milyen adózási módban működjünk, melyikkel járunk a legjobban.
Ebben a videóban beszéltem még ezekről a lehetőségekről: https://szampatikus.hu/kismamakent-vallalkoznal/
A kata alóli mentesülésről szülési szabadság alatt pedig ebben: https://szampatikus.hu/kata-aloli-mentesules-szulesi-alatt/
Vállalkozós szakmai csoportokban állandó téma, hogy kell-e könyvelő egy vállalkozás esetén, vagy maga a vállalkozó is meg tudja oldani ezeket a feladatokat. Neked mi a véleményed? Kinek javaslod, hogy inkább legyen könyvelője, s ki az, akit biztatsz a házon belüli megoldásra?
Ezt a témát onnan közelíteném meg, hogy kormányzati oldalról 10 éve mást se hallunk mint, hogy „katásoknak nem kell könyvelő”, ami az egész kérdéskör kiindulópontját jelenti. Az én véleményem erről, hogy bizonyos egyszerűbb adónemek (ez kb. csak a katára igaz egyébként) adminisztrációja is egyszerűsített, amihez nem feltétlenül kell havi díjas megoldásban könyvelőt megbízni. Viszont akkor is célszerű hozzáértő szakember segítségét igénybe venni időnként. Főként az elején, a vállalkozás elindításakor tud rengeteg időt, energiát és pénzt spórolni számunkra. Illetve későbbiekben eseti jelleggel tanácsadói keretek között is érdemes felkeresnünk, ha van néhány kérdésünk, vagy szeretnénk segítséget kapni 1-1 adminisztrációs teendő pontos elvégzéséhez akár év közben, akár év végén.
Viszont ezt a megoldást is kizárólag csak azoknak szoktam javasolni, akik számára nem nyűg az adminisztráció, akiknek van erre idejük, akik szeretik a számokat, akiket nem ráz a hideg már egy számla kiállításától is, és nem utolsó sorban láttak már ÁNYK-t belülről (NAV nyomtatványkitöltő programja), mert mondjuk évekig saját maguk készítették az SZJA bevallásukat benne. Rengetegszer látom, hogy a vállalkozók próbálkoznak ezzel a „saját könyvelés” dologgal, de aztán sokszor nagyot koppannak, mert nem (vagy már túl későn) látják be, hogy ez nekik nem való. Én őszinte ember vagyok, és mindig megmondom az ilyen ügyfeleknek, hogy szerintem ez az a pont, ahol inkább legyen egy állandó könyvelője. Sajnos ez sem garancia semmire sem, hiszen rengeteg kókler van ezen a piacon is, mint az összes többi szolgáltató piacán is. Ráadásul a könyvelők munkája láthatatlan, és ha valaki jó, az kb. soha nem derül ki 100%-ra pontosan, viszont ha valaki rossz, az meg már csak akkor, ha nagy a baj, és milliós tartozások vagy bírságok halmozódnak fel. Természetesen vannak nagyon szép ellenpéldák is a vállalkozók körében, amikor annyira precíz valaki és annyi mindennek utánajár, hogy sokszor magam is meglepődöm rajta. Őket mindig megdicsérem, és biztatom is, hogy „csak így tovább!”. De látni kell azt is, hogy nagyon nagy különbség van aközött, ha valakinek havi 1 bevételi számlája van, az is belföldre készül, és semmi költsége, mint azon vállalkozások között, akik importálnak-exportálnak, havi több száz számlájuk is lehet, mert mondjuk egy webshopot üzemeltetnek. Utóbbi ezerszer több szakmai tudást igényel.
Mi a helyzet, ha a korábbi főállás helyett a vállalkozást választja valaki s néhány év múlva újabb gyermeket vállal?
Szeretném hangsúlyozni, hogy én nem vagyok TB szakértő, csak egy egyszerű könyvelő, így ebben a kérdésben csak minimális információval tudok szolgálni. Ha valaki gyorsan tervez következő babát, akkor szoktam mondani, hogy egy jól fizető főállásból jobban megéri újra elmenni babázni – igénybe véve a kedvezményszabály adta lehetőséget -, mint egy minimálbéres vagy katás vállalkozásból. Viszont azt érdemes tudni, hogy aki 50 ezer katát fizet, annak az ellátási alapja mindössze havi 108 ezer Ft jelenleg, a 75 ezer Ft-os katásoké pedig 179 ezer Ft, ami idén már szintén nem éri el a minimálbért sem.
Szeretnéd jobban átlátni a lehetőségeidet, megismerni a különböző vállalkozási formák közötti különbségeket, és rájönni, hogy mi is lenne számodra az optimális megoldás? Akkor gyere el a következő 3 órás kiscsoportos offline tréningemre, ahol hozzád hasonló sorsú és érdeklődésű emberekkel fogsz találkozni, és végre választ kaphatsz ezekre a kérdéseidre is: https://szampatikus.hu/go/alapozo-trening/