Csak az nem hibázik, aki nem dolgozik… Ugye ismered? Igen, van benne valami igazság, de ez abban a rettenetes helyzetben, amikor elkövettél egy hibát a munkahelyeden, sovány vigasz! Pláne, ha mindezt anyukaként, reggel munkába, délután oviba, iskolába rohanva, munka és magánélet, a túlórák és a gyerekek különórái között egyensúlyozva teszed. Vagy kismamaként az első trimeszter alatt, amikor köztudottan sokan majd elalszanak az íróasztal mellett a fáradtságtól…Mert ugye a főnöködet nem fogja meghatni, hogy neked nehezebb, mert két-három csemetéről, háztartásról is kell gondoskodnod a napi 8-10 óra munka mellett, vagy mert éppen egy új életet növesztesz a pocakodban, s ez némileg megkavarja a hormonjaidat! Szóval erre ne is alapozz… Ha már elkövetted a hibát, legalább a kijavításában, a megoldásában légy profi. Íme néhány tipp, hogy mit NE tegyél…
1.) Ne tagadd le!
Hacsak nem valami jelentéktelen apróságról van szó (leejtettél egy poharat a konyhában és eltört, véletlenül kidobtál egy doboz Binder csipeszt, s a takarítónő már kiürítette az irodai szemetesedet a nagy céges konténerbe), vagy nem olyan kis hibáról, amit saját hatáskörödben azonnal és véglegesen, károkozás nélkül orvosolni tudsz, ne is próbáld meg eltussolni. Persze, egy belső levelezéshez csatolt rossz fájlt nem kell azonnal könnyes szemekkel megvallani a főnöknek, de ha te is érzed, hogy ennek bizony súlya van, vagy lesz, ne hallgasd el, abban reménykedve, hogy talán nem derül ki. Ó, de igen, ki fog! Ha nem az ügyek normál menete miatt, akkor egy „jóakaró” kollégád fog intézkedni 🙁
2.) Ne halogasd!
Ha már megtörtént, a baj, ne várj a csodára 🙂 ne húzd az időt, hanem menj oda a főnökhöz, kérd meg, hogy szánjon rád néhány percet, mert egy fontos dologról van szó, amit szeretnél megbeszélni vele. Ha nem egy helyen dolgoztok, akkor telefonon hívd fel, s ha van rád ideje, akkor kezdj bele a mondókádba.
3.) Ne csak a hibát tálald !
Nem jó taktika csak azzal beállítani, hogy elmondod, mit történt, és kész… eméssze meg a kedves főnök, te bevallottad, ezzel megtettél mindent! Ó, nem, tessék már a beszélgetés előtt azon gondolkozni, hogyan tudod helyrehozni, milyen megoldást találsz ki rá, s ha saját hatáskörödben el is járhatsz, akkor ki is javíthatod, mielőtt tájékoztatod őt. S ugye az egyértelmű, hogy a kijavítást – ha kell – munkaidő után is bevállalod, ellentételezés nélkül?
4.) Ne keress kifogásokat!
Még ha van is, és jó, megalapozott kifogás, a legtöbb főnököt nem fogja érdekelni, hogy ki tudod menteni magad… vállald fel, hogy hibáztál, ne azt magyarázd, hogy miért, hanem arra fókuszálj, hogy tanulj belőle!
5.) Ne fogd másra!
Ha úgy látod, más is ludas volt a dologban, felvetheted neki, hogy együtt menjetek oda a főnökhöz, de semmiképpen se úgy nézzen ki a helyzet, hogy te hoztál egy másik bűnbakot. Ne mutogass senkire, ettől a hiba nem szűnik meg létezni!
6.) Ne rendezz színházat!
Ne fakadj könnyekre, ne ígérd meg a csillagokat is a főnöknek, hogy csak most az egyszer legyen kegyes, és bocsásson meg. Ne túlozz, hagyd a Blaha Lujzát is megszégyenítő színészi teljesítményt, és a fejre szórt hamu is elmaradhat. Ehelyett kezeld reálisan, komolyan, egészséges bűntudattal, de előre mutató módon a helyzetet. Mondd el, hogy őszintén sajnálod, hogy mindent megteszel a kijavítás érdekében, s hangsúlyozd, tanultál belőle!
Ha pedig ezek után – különösen egy komolyabb hibánál – elmarad a havi bónusz, vagy rosszabb lesz a teljesítményértékelésed, vagy csak morcos veled a főnök egy ideig, nyeld le a békát, s inkább arra fordítsd az energiáidat, hogy jobb, ügyesebb legyél a jövőben. Mindenkivel előfordulhat, nem halálos bűn, inkább tanulj belőle, mintsem hogy hagyd magad elkedvetleníteni!
Keresztesné Anita mondta
Jómódszer az is, hogy egyből két megoldási javaslatot tárunk a főnök elé, válasszon. Nem a hibánkon fog gondolkodni, hanem azon töri majd a fejét, hogy melyik is lesz a jó megoldás 🙂
dolgozomami mondta
Nagyon jó ötlet! 🙂