Szabadságok kifizetése + GYES együtt… hogy is van ez?

Szerző: Dátum: 2011. Jul. 21. Kategória: GYED-GYES utáni visszatérés | 58 hozzászólás

Korábban már írtam a GYED-GYES váltásról és a GYES melletti munkavégzésről több bejegyzésben és sok-sok hozzászólásban is. Többen is kérdeztétek az elmúlt hónapokban, hogy biztosan nem lehet-e a szabadságok kivétele alatt is kérni a GYES-t, ha a 8 órás munkaviszonyod alapján számfejtik a ki nem vett szabikat. Nos, jelentem :-): a MÁK figyel és ellenőriz (mármint nem személy szerint engem, hanem úgy általában a 6 órás munkaviszony melletti GYES-es kérelmeket), tegnap hívtak telefonon, hogy a korábban beadott GYES kérelmem mellé szíveskedjek becsatolni a munkáltatóm igazolását, hogy meddig kaptam GYED-et, és pontosan mikortól módosították a munkaszerződésemet 6 órásra, hogy megvizsgálják, valóban jogosult vagyok-e a GYES-re munka mellett is.

Tehát ez egy újabb megerősítés, hogy aki GYED-et mond le, vagy a GYED lejárta után visszamegy dolgozni GYES mellett csökkentett munkaidőben, az – ha a bent ragadt szabijait 8 órás munkaviszony alapján fizeti ki a munkáltatója – erre az időre nem igényelheti a GYES-t, csak a szabik kivétele után, ha a tényleges munkavégzéshez már a munkaidőt módosították a szerződésében (max heti 30 órára).
Szóval nem érdemes trükközni, ha valakinek az jutott eszébe hogy “áááá, úgysem nézik ezt…” :-)

(picture by olarte.ollie)

Vitád, problémád van a munkáltatóddal? Szeretnél előre felkészülni, hogy a lehető legjobbat hozd ki a helyzetből? Jó lenne, ha valaki személyesen segítene eligazodni a jogi útvesztőben? Kattints ide, s nézd meg, hogyan tudok neked személyesen is segíteni!

Ajánlott bejegyzések:

58 hozzászólás

  1. Kedves Ágnes!
    Biztosan ezer és egy hasonló levelet kaptál már. Elég sok mindennel tisztában vagyok a jogaimat illetően. Kb egy hónapja írtam a cégnek, hogy szeretnék szeptembertől visszamenni dolgozni. Azóta sem reagáltak rá. Nem tudom, hogy van e ehhez joguk- Sosem voltam rossz kapcsolatban a céggel, nem volt semmi problémás ügyem velük. Elvártam volna, ha nem is tudnak visszavenni, akkor is írják meg. Anyagi gondjai biztos nincsenek a cégnek, jól tudom, milyen jövedelmei vannak. Az én pár hónap szabim és végkielégítésem biztosan nem vágná földhöz őket. Azt tudom, hogy egy másik, cégcsoporton belüli cég csődbe ment, leginkább politikai okok miatt, ezért elég rendesen megkavarodott minden. Káosz uralkodik a cégen belül, de vannak jogászok is, tudják jól, hogy hogyan kellene állniuk az egészhez.
    Egyetlen egy gyanú merült fel bennem, hogy húzni akarják az időt a válasszal, hogy minél később kezdjem el letölteni a szabadságomat. Kislányom december végén lesz 3 éves, azt gondolom, hogy el akarják húzni a szabadság letöltésének kezdetét, hogy aztán minél kevesebb időre kelljen alkalmazni, vagy állásidőt fizetni.
    Szeretném kérdezni a véleményed, hogy mit tegyek. Írjak egy újabb levelet vagy keressek jogi képviselőt?
    Válaszodat előre is köszönöm: Andrea

    • Kedves Andrea!

      Amennyiben tértivevényes levélben adtad fel írásban a visszatérésről szóló tájékoztatást, akkor bizonyítani tudod, hogy időben szóltál. Én a helyedben felhívnám a céget, a közvetlen főnököt, vagy akinek címezted, hogy megkapták-e, mikor válaszolnak… Sajnos egy kicsit ilyenkor nyomulósnak kell lenni, mert ha hagyod magad lerázni, akkor úgy is kezelnek. Ha te nem keresed őket, még akár hónapokig is hallgathatnak, de ha felhívod őket, vagy bemész, akkor nem vehetnek semmibe. Te bizonyítani tudod a tértivevénnyel, hogy jelezted, tehát megtettél mindent. Az ő kötelességük innentől kezdve az, hogy tájékoztatnak, hány nap szabid van, és mikor kezdheted a munkát ténylegesen. Az Mt. módosításait 2011. július 19.-én kedden kihirdették, azaz innentől kezdve, ha valaki több mint 6 hónapig volt fizetés nélküli szabin, a munkáltatónak legkésőbb a bejelentéstől számított 60 nap múlva eleget kell tennie a foglalkoztatási kötelezettségének. Tehát nem húzhatja el örökké… A másik változás, hogy ha a szabadságok kivételében akadályoztatva voltál – mert ugye nem tudtad kivenni a TGYÁS, majd GYED ideje alatt – az akadályoztatás megszűnésétől számított harminc napon belül, ha az akadályoztatás időtartama egybefüggően a 183 napot elérte vagy meghaladta (nálad ez a helyzet), akkor az akadályoztatás megszűnésétől számított 183 napon belül kell, hogy kiadja a szabit a munkáltató. Tehát előfordulhat, hogy nem a szabik kivételével kezdesz, hanem munkába állsz, és dolgozol, és csak a 183 napon belül valamikor kezded meg a szabik kivételét. Ezt ő dönti el. A harmadik verzió, hogy nem tudtak neked munkát adni, és a szabik kivétele után állásidőt kell fizetniük (erről jelent meg nemrég két cikk is, olvasd el).
      Tehát ha a kezedben van a tértivevény, akkor kezdj el a nyakukra járni, és finoman, de határozottan közöld, hogy tudod, mi a jogod, s az ő kötelességük.
      Ha nem tértivevényesen adtad fel, akkor két lehetőséged van, vagy feladod most, és innentől kezdve ketyeg az óra, vagy megpróbálod enélkül érvényesíteni a jogodat. A törvény nem írja elő a tértivevényt, csak biztonságból szokták így feladni, a bizonyíthatóság kedvéért. Ha van esetleg postakönyv, amibe minden bejövő iratot iktatnak, akkor az is bizonyító erejű lehet, de hát ezt meg kellene szerezned :-).
      Ha semmiképpen nem boldogulsz, akkor próbálj meg jogi segítséget hívni, de tegyél még egy próbát magad, mert az nem kerül pénzbe.
      Üdv, sok sikert:

      Ági

  2. Kedves Andrea!
    Végig olvasgattam több leveledre is a válaszaidat,de ilyen még nem találtam,amit most szeretnék megkérdezni.Gyedem lejárt,jelenleg 8órás munka viszony után töltöm a szabadságaimat.Mindenképp csak 6órában szeretnék vissza menni.A munkaköröm amiben dolgoztam 8órás munkaviszonynak megfelelő munka,Nem biztos,hogy 6órás visszatérésemben bele egyezne cég.Ilyen esetben mi a teendőm?Közben átképeztem magam és szeretnék ebben az új szakmában dolgozni.Ki válthatom-e a vállalkozást ilyen esetben ,milyen vállalkozási forma lenne a legideálisabb?Tudsz-e valamit a start kártyáról,ilyenkor lehet-e ezt alkalmazni?Nekem az lenne a jó,ha 6órában vennének vissza és mellette építgetném az új üzletemet(Jóga oktatás,tanácsadás)Ilyen sok kérdésem lenne,lehet,hogy közben még felmerül más is.Köszönöm.M

    • Kedves Mónika!

      Ha 6 órában szeretnél visszamenni, azt jelezned kell a munkáltatódnak írásban, aki vagy hajlandó a munkaszerződésedet módosítani, vagy nem. Nem kötelezhető erre, csak a közalkalmazottaknál van részmunkaidős foglalkoztatási kötelezettség. Ha vállalkozni szeretnél, akkor azt kell eldöntened, hogy munka mellett teszed-e ezt, vagy nem mész vissza dolgozni, és inkább GYES mellett végzed a vállalkozást. Vállalkozás alapításával nem foglalkozom, de tudtommal a www. anyabarat.hu honlapon van erről is információ, kérlek, itt nézz utána, illetve Vida Ági honlapját, a http://www.gazdagmami.hu-t is ajánlom, ha ilyen terveid vannak. A START kártya akkor lenne érdekes neked, ha másik munkáltatónál helyezkednél el, sem a jelenlegi munkáltatód, sem a vállalkozásod nem tud profitálni ebből (erről bővebben itt találsz információt: http://www.afsz.hu/engine.aspx?page=showcontent&content=ma_tamogatas_start_kartya_taj).
      Ha van még kérdésed, tedd fel nyugodtan, ha tudok, válaszolok rá!
      Üdv:

      Ági

  3. Kedves Andrea!
    10éve dolgozom a közszférában köztisztviselőként.2gyermekem van. A tartósan beteg 8éves kislányommal Gyes-en vagyok már több, mint 2éve. A Gyes mellett 8órában dolgozom a munkáltatóm engedélyével. Létszámleépítés lesz nálunk és azt szeretném tudni, hogy védettség alatt állok-e a Gyes miatt?Válaszodat előre is köszönöm: Gabi

    • Kedves Gabi!

      A felmentési / felmondási védelem a fizetés nélküli szabadság igénybevételének időtartama alatt, illetve ha valaki újra dolgozik, a gyermek 3 éves koráig él. Már nem a GYES folyósítástól függ, így tehát ha valaki a gyermeke 3 éves kora után is GYES-en van, és dolgozik, nincs védve.
      Üdv:

      Ági

  4. Kedves Ági!
    Már faggattalak párszor, de még mindig nem teljes nálam a kép. A legfrissebb tényállás szerint aug. óta vagyok GYES-en és a régi munkáltatómhoz mennék vissza dolgozni novembertől 6 órában. Még nem tudom, hogy kiadják a szabadságomat, vagy megváltják, erről még nem egyeztünk meg. Akkor melyik esetben mi a teendőm? Mármint a GYES-t illetően. Kissé vicces ennyit kavarni a bruttó 28500,- Ft miatt, de inkább lemondom, mint hogy később visszakérjék. Előre is köszi!

    • Kedves Ocipici!

      Ha kiadják a szabit, akkor elméletileg ezt a korábbi, 8 órás munkaviszonyoddal kell még megtenniük, azaz 8 órát számfejtenek. Ebben az esetben GYES-t le kell mondanod az első szabis naptól, s újra igényelheted az utolsó szabis nap után, ha életbe lép a 6 órás szerződésmódosításod. Ha kifizetik, akkor pedig azonnal munkába állsz, rögtön 6 órás lesz a szerződésed, azaz nem gond a GYES igénylése, folyósítása. Ilyen egyszerű :-) Annyi csak az alapszabály, hogy nem kaphatsz 8 órés munkaviszonyból származó bért + GYES-t egyszerre. Ha bizonytalan vagy, nyugodtan kérdezz rá a MÁK-nál, most már jó sok hónap eltelt a szabályozás megváltoztatása óta, eléggé jól tudják ők is a különböző eseteket! :-)
      Üdv:

      Ági

      • Kedves Ági!

        Köszi szépen! Őszintén szólva én is így gondolnám, csak nem értem, miért nincs erről vmi hivatalos (írásos!) rendelkezés. Vagy van? Mindenesetre igyekszem sürgetni a munkáltatómat, hogy találjuk(/-ják) már ki, hogy fizetnek, vagy kiveszem a szabit. Köszi a sok hasznos cikket és infot!

        üdv, Éva

      • Kedves Ági!
        Mindig azt hiszem, hogy már minden rendben, és mindig jön vmi újabb csavar! Most az a legutóbbi információm a cégtől, hogy nekik azt tanácsolta egy munkajogi szakértő, hogy csak azokra érvényesítsék majd a szabadság megváltását, akik idén dec. után mennek szülési szabadságra. Elküldtem az Mt. erre vonatkozó paragrafusait, és a bérszámfejtő cég szerint is kifizethető lenne a szabadság, de most emiatt elakadt az ügy. A másik lehetőség, hogy kiveszem a szabit (69 nap), állítólag ekkor viszont már a 30 órás munkaviszony szerint fogják kifizetni. A válaszod első mondata, hogy “elméletben ezt a korábbi 8 órás munkaviszonnyal kell még megtenniük”…elméletben v. gyakorlatban??? Ez mitől függ és ki-mi-hol szabályozza? Lehet, hogy a 8 órás se lenne több, mint a 6 órás + GYES, de még nem tudom a számokat. Ráadásul a törvényben azt olvastam, hogy lehetőség van 183 napon belül kivenni, nem a legelején, akkor tényleg fura lenne, ha heti 30 órás munkaviszony mellett heti 40 órásra vonatkozó alapbérrel számolnák el a szabadnapokat. Hihetetlen, hogy ezek a dolgok mennyire nem egyértelműek! :( Azt hittem, az álláskereséssel leszek bajban, de azt nem gondoltam volna, hogy ha visszavesznek, akkor is ilyen körülményes lesz a helyzet. Természetesen az anyagilag legkedvezőbb megoldást szeretném választani. 2011-re adójóváírást is kértem az alacsony éves jövedelem miatt, de ahogy nézegetem a papírokat, inkább ezt fizetem vissza, ha kell, annyira kis összeg.
        Megint köszi előre is!
        üdv, Éva

        • Kedves Éva!

          A megkérdezett munkajogi szakértő nem értem, miért mondta ezt, hiszen a törvénymódosítás záró rendelkezésében egyértelműen benne van, hogy augusztus 1-jétől kifizethető a szabadság. Kérdezz vissza, hogy mire alapozza a decemberi időpontot, mert volt már máskor is félreértés azzal kapcsolatban, hogy a záró rendelkezések egyik pontja decembert mond, de nem erre a módosításra vonatkozóan, hanem az Mt. egyik paragrafusára (csak mind a kettő 22 § (5).pont :-)).
          A szabadságokat mindig az érvényes munkaszerződés szerint kell kifizetni, azaz ha te nem írod alá előre, hogy 8 óráról 6 órára csökken a munkaidőd, akkor a szabikat 8 órásan kapod meg, s utána módosítjátok csak a szerződést, amikor elkezdesz dolgozni. Ha aláírod, és utána veszed ki, akkor sajnos csak 6 órásan – de ekkor mehet a GYES mellette. Azt nézd meg, hogy az a bizonyos 2 órára járó bér nettója egy hónapban több-e, vagy kevesebb, mint a nettó GYES, és így tudsz dönteni, melyikkel jársz jobban. De mondom: a szerződés korábbi módosítására nem kötelezhetnek, hiszen ezzel te anyagilag rosszabbul jársz, ezt nem kérhetik törvényesen tőled! Ha nem az elején veszed ki, hanem utólag a 183 napon belül, akkor bizony már csak 6 órával számfejtik, mert akkor módosítani kell a szerződést, hogy elkezdhess dolgozni és a GYES-t is kaphasd.
          Szerintem kérd meg a bérszámfejtőt, hogy számolja ki neked gyorsan (de ha a honlapon a hasznos linkek között megkeresed a bérkalkulátort, te is ki tudod számolni a 6 és 8 órás bér közötti nettó különbséget), és ettől függően kérd a kifizetést, vagy kivételt.
          Remélem érthetően írtam le, ha nem, kérdezz és segítek! :-)

          Üdv:

          Ági

          • Kedves Ági!

            Nagyon köszönöm a részletes választ! Várom a fejleményeket a cégnél… A paragrafust illetően erre a zárórendelkezésre gondoltál: “211. §(6) A 136. § (1) bekezdése szerinti, a gyermek ápolása, illetve gondozása céljára kapott fizetés nélküli szabadság első hat hónapjára járó szabadság pénzbeni megváltásáról szóló megállapodás a Módtv. hatálybalépését követően lejáró fizetés nélküli szabadság megszűnésekor köthető.”? A 22-es vmi szakszervezetis, nem találtam rám vonatkozó témát, vagy nem jól nézek vmit! Köszi még egyszer!

            üdv, Éva

            • Kedves Éva!

              Igen, erre hivatkozva kérd a kifizetését a kivétel helyett!
              Üdv:

              Ági

          • Kedves Ági!

            Hosszas szenvedés után sikerült eljutnunk a szabadságaim pénzbeni megváltásáig és 7-én kezdem a munkát. Már csak arról nem sikerült meggyőzni a céget, hogy a szabadságokat a 8 órás munkaviszony szerint kérném kifizetni és utána kötnénk szerződést a 6 órára vonatkozóan. Erre van szabály, vagy ez csak megegyezés kérdése? Tudok valamire hivatkozni, vagy csak vitatkozni és addig nem aláírni az új szerződést? Csak akkor hogy kezdem a munkát? Tényleg nem hittem volna, hogy ezzel ennyit lehet…hogy mondjam szépen?! :( Remélhetőleg ez az utolsó kérdésem ez ügyben!
            Köszi és üdv, Éva

          • Hátha másnak is hasznos lesz egy kis résztanulság az én történetemből. Munka Törvénykönyve:”136. § (1) A munkavállaló munkaviszonya megszűnésekor, ha a munkáltatónál eltöltött idővel arányos szabadságot nem kapta meg, azt pénzben kell megváltani. A gyermek ápolása, illetve gondozása céljára kapott fizetés nélküli szabadság megszűnését követően, ha a munkavállaló a gyermek ápolása, gondozása miatt kapott fizetés nélküli szabadság első hat hónapjára járó szabadságot nem kapta meg, azt a felek megállapodása alapján pénzben is meg lehet váltani. Egyéb esetben a szabadságot pénzben megváltani nem lehet; ettől érvényesen eltérni nem lehet.”
            Az én esetemben a felhalmozódott 69 napból ez 12-t jelent, a többi nem megváltható. Szóval jó ez a rendelkezés, de lehetne jobb is, nem?!

            • Szia Évi!

              Hát, lehetne jobb is, de sajnos ez így van :-(
              Azért kitartás, jó munkát neked!
              Üdv:

              Ági

          • Köszönöm. Neked is további sok sikert a honlaphoz! üdv, Éva

  5. Kedves Ági!
    Homályosak az emlékeim a munkajogról és csak dereng valami.
    Nos 2011 év elején kaptam egy bájos levelet, hogy szabi 32 nap, áthozott 34 összesen 66 nap szabi jár. (szerintem hibásan számolták ki, de átvettem, aláírtam, hogy átvettem). Most 2012 jan 2-vel megyek vissza dolgozni, kiszámolták a szabimat és most olyan levelet kaptam, hogy szabi 21 nap áthozott 34 nap összesen 55 nap.
    1, hogy hogy más összeg jött ki (az tény, hogy 2011-ben veszem ki a felgyűlt szabit, de akkor is szabadságszerző időnek számít az is ha szabin vagyok, nem?)
    2, homályos emlékeim szerint van/volt egy olyan munkajogi passzus amely szerint ha a munkavállalónak hibásan de részére pozitívan számolták ki a szabit, és ő ezt tudomásul vette (hivatalosan, papírt aláírva) akkor utólag hiába döbben rá a cég hogy hibás volt a számítás (saját kárára) az eredeti számokhoz kell tartani magát.
    Azért 11 nap sok ahhoz, hogy hagyjam elveszni. Viszont ha besétálok a levelekkel (mindegyik megvan) akkor tudnom kéne az Mt (esetemben Ktv) passzust, hogy mi alapján reklamálok.

    • Kedves Eszter!

      Az általad említett passzust én nem ismerem, sosem hallottam róla, de ettől még elképzelhető, hogy valaha volt (vagy most is van??) ilyen. Sajnálom, de erre tényleg nem tudok választ adni… Azt, hogy miért csökkentették le ilyen mértékben, nem tudhatom, én a helyedben visszakérdeznék, mert ez elég jelentős csökkenés ahhoz, hogy egyszerű adminisztratív hiba legyen. Ami eszembe jut, hogy talán a GYED es időszakodat augusztus 1.-je után kezdted meg, s emiatt már csak 6 hónapra jár a szabi, nem 12-re, de nem hiszem, bár nem írtad, mikor szültél…
      Sajnálom, tényleg nincs semmi ötletem, hogy miért írta ezt a munkáltatód, kérlek, érdeklődd meg a változás okát, s akkor többet tudunk, jobban látom én is, hol lenne érdemes keresgélni.
      Üdv:

      Ági

  6. Kedves Ági!

    2012 március 12.-én jár le a Gyed-em, és szeretnék visszamenni dolgozni. Kisfiam 2 éves lesz. Mivel elég közeli a kapcsolatom a munkahelyemmel már beszéltünk is róla. A Társaság elnöke (nonprofit szervezetnél dolgozom) szeretné is, hogy visszamenjek, de a főtitkár (a munkaszerződésem szerint ő gyakorol felettem munkáltatói jogokat) december 1-től megszüntette az irodavezetői beosztást, helyette személyi asszisztenst keres a céghez december 1-től. Tudni illik, akit helyettem vettek föl állapotos, szóval helyette is keresnek új embert. Ennek a szervezetnek csak két fizetett alkalmazottja van, szóval szerintem, és mások szerint is meg akarja szüntetni a munkakörömet, hogy felvehesse a barátnőjét, vagy rokonát. Ez a lényeg tulajdonképpen. Ám az új embernek a feladatai ugyanazok lesznek, mint nekem, csak átkereszetlik a beosztást. Kérdésem az, hogy nekem felmondhat e? (főleg az új Mt. értelmében, amit még nem ismerek) Valamint én bejelentem hivatalosan majd a visszatérésemet, és ha ő tértivevényes levélben esetleg a közös megegyezéssel való felmondást küldi, akkor, ha a levelet átveszem, ulajdonképpen beleegyeztem? Az igazság az, hogy a társaság jogásza a főtitkár testvére, úgyhogy nagyon föl kell készülnöm velük szemben. Bocsánat kicsit zaklatott vagyok, lehet a gondolataim kicsit szétestek, de gondolom érthető. Még egy dolog: ez a főtitkár is új a társaságnál, igazából nem is isemeri a képességeimet. Alapvető kérdésekkel tisztában vagyok, pl. azzal, hogy nem mondhatja, hogy pályázzak én is az új helyre, és hasonló cseleknek nem engedek. De mi van, ha azt mondja nem tud más beosztást felajánlani….

    Köszönöm
    Gabi

    • Kedves Gabi!

      A jelenlegi szabályozás szerint a felmondási védelem a gyermek 3 éves koráig él, s ha te visszamész dolgozni, s ezt időben jelezted, vagy foglalkoztatnak, vagy állásidőt fizetnek. Ha foglalkoztatnak, vagy az eredeti munkakörödben, vagy egy olyan másikban, ami neked is megfelel. DE! Várhatóan nagyobb változások lesznek az Mt.-ben az anyukákra vonatkozóan, de ez még nem lett kihirdetve, s az interneten megtalálható tervezetben pont eme résznél ellentmondás van, az egyik helyen az áll, hogy bizonyos esetben elküldhető lesz a dolgozó anyuka a gyermek 3 éves kora előtt is (de sosem közössel, csak rendes felmondással, tehát közöst nem postázhatnak neked). Ugyanebben a dokumentumban később meg az áll, hogy a védelem vonatkozik a dolgozó mamikra is. Szóval sem én, sem a szakjogászunk nem tud egyértelmű választ adni. Azzal számolva, amit leírtál – kissé ellenséges légkör, nincs másik munkakör, mert kicsi a szervezet – valószínű, hogy nem lenne könnyű visszakerülnöd, s ha a törvénymódosítás a kezükre fog játszani, s valóban úgy lesz, ahogy olvasható, akkor nagy valószínűséggel elküldenek. Ha még nem jelentetted be, én a helyedben várnék a módosítás kihirdetésig, s utána dönteném el, mi legyen. Ha a védelem megmarad, akkor jelezném a visszatérést, ha nem, akkor szóbeli egyeztetések után – ha a helyzet nem kedvező – máshol próbálnék meg elhelyezkedni (akár GYES alatt is részmunkaidőben). Így legalább bedolgohatod magad valahová, míg itt fizetés nélküli szabin vagy, azaz nem mondhatnak fel neked.
      Remélem, tudtam segíteni, üdv:

      Ági

  7. Kedves Ági!

    A segítségedet szeretném kérni szabadság számításhoz. GYES-ről térek vissza munkába. A kérdésem, hány nap szabadság jár nekem, ha gyermekem 2009.05.26-án született, 2009. 11. 09-ig voltam szülési szabadságon. 2009-ben 7 nap szabadságom maradt, 24 nap az éves szabadságom, a gyermek utáni szabadságot az édesapa vette ki. 2012.01.01-től töltöm a szabadságomat.

    Köszönettel: Szabina

    • Kedves Szabina!

      Elég sok adatot megírtál, de azt nem, hogy pontosan mikor születtél. Ez azért fontos, mert a szabadság életkor alapján jár, tehát az, hogy 24 nap jár neked, az szubjektív, attól függ, melyik évben nézzük :-)
      Van egy nagyon részletes leírásom a régi blogon, kérlek, olvasd el az itt írtakat, ez alapján te is ki tudod számolni: http://dolgozomami.blog.hu/2011/05/03/mennyi_szabadsag_jar_nekem
      Jár a TGYÁS és a GYED első évére, tehát ha 2009. 11. 10.-től 2010.11.09-ig tartott a GYED-ed, akkor az 2010-ben az évben az akkori életkorodnak megfelelő szabadságnapot leosztod 365-tel, és beszorzod 314-gyel (mert 2010.-ben már csak időarányosan jár, azaz november 10.-étől december 31.-éig nem). Az így kapott számhoz hozzáadod a 2009-ről maradt 7 napot, és ha töredék szám jött ki, felfele kerekítesz.
      Ilyen egyszerű :-)
      Üdv:

      Ági

  8. Kedves Ági!
    Sok egyedi példa alapján sikerül lassan képbe kerülnöm a gyed-gyes-szabadság kivétele ügyében, mégis volna egy tisztázandó kérdésem: Mivel változik a törvény, július 1-je után nem köteles visszavenni a korábbi munkáltatóm. Sajnos rám (is) ez vár.
    Én szeptembertől már csak GYES-re lennék jogosult, ezért úgy kalkuláltam, hogy visszamennék “dolgozni”, kivenném a felhalmozódott szabikat, majd amikor letelik a szabadság, folytatnám GYES-sel és keresnék munkát máshol. Az ügyvezetőm szerint ezzel megmaradna a munkaviszonyom, fizetés nélküli szabira jönnék ismét, és hozzájárulna, hogy máshol vállaljak munkát. Kérdésem, hogy ez így működőképes-e? Kérhetek-e munkáltatói igazolást (bölcsődei beiratkozáshoz szükséges, meg kell jelölnie azt is, milyen munkaidőben (4-6-8 órás) kíván foglalkoztatni) tekintettel a munkába állásra, ami lényegében csak a szabadságok kivételére korlátozódna? Van-e bármilyen kötelezettségvállalása a cégnek a munkáltatói kiállításával? Előre is köszönöm a választ! Üdvözlettel: M.Csilla

    • Kedves Csilla!

      Azért az, hogy nem köteles visszavenni, így teljesen nem igaz, ez nem jelent minden esetben alkalmazható felmondást a munkáltató részéről! Van ugyan néhány eset, amikor nem tud mit tenni az anyuka, de a törvény változása nem mindig jelent veszélyt a visszatérő anyukákra. Az persze más kérdés, hogy egy munkáltató ezt hogyan óhajtja értelmezni, vagy mit mond az anyukának… A foglalkoztatási kötelezettség továbbra is él, tehát ha a munkakörödbe a távolléted alatt valaki mást vett fel, nem dönthet úgy, hogy őt megtartja (mert például neki nincs gyermeke, és jobban “túlóráztatható”), téged pedig elküld a gyermek 3 éves kora előtt. Ha a munkaköröd megszűnt, pl. az egész osztályt megszüntették, s ha nincs másik neked való állás, vagy van, de azt te visszautasítod, akkor küldhet csak el rendes felmondással. (Erről pontosan ide kattintva olvashatsz) Tudom, sok kis cégnél ezt nagyon könnyű kijátszani, de azért írom le, hogy ha esetleg nagyobb cégnél vagy, lásd, hogy mik a lehetőségeid.
      A szabis kérdésedre válaszolva: ha a főnököd is beleegyezik, hogy csak a szabik idejére vegyen vissza aktív állományba, majd utána újra passzívba mész, és GYES-re, akkor nem gond, hogy így tesztek. Ha újra GYES-en vagy, vállalhatsz máshol is munkát, mellékállásként, de ezt be kell jelentened. Ezeket tehát jól tudod. A munkáltatói igazolás már egy másik kérdés, hiszen kiállíthat a munkáltató egy szándéknyilatkozatot is, hogy igen, tervezi, hogy visszavesz, egy bizonyos dátumtól (ez őt nem kötelezi semmire), ha ez elég a bölcsihez, akkor nagy baj nem lehet. De figyelj, néhol bekérik ezután, ha már oda jár a kicsi, a tényleges munkáltatóit is, hogy valóban dolgozol-e? Ha pedig éppen azt az időszakot “fogják ki”, amikor már itt újra passzív állományban vagy, de még nincs másik munkád, akkor gond lehet, mert erről az időszakról szerintem már nem állít ki egy munkáltató sem igazolást. Én a helyedben mindenképpen megkérdezném a bölcsőde vezetőjét, elmondva neki, hogy készülsz vissza, munkáltatói szándéknyilatkozatot tudsz hozni, hiszen még nem dolgozol, de eléggé bizonytalan a cég sorsa, meg utalgatnak rá, hogy nem tudni, mi lesz veled, ha megszűnne a védelem, és elbocsátanának, akkor mi lenne a kicsivel? Maradhatna-e a bölcsiben, mert ugye új állást csak úgy tudsz találni gyorsan, ha az ő elhelyezése megoldott… Így talán pontos információhoz juthatsz, hogy mi vár rád, és ennek megfelelően tervezz!
      Üdv:

      Ági

      • Nagyon köszönöm a kimerítő és mindenre kiterjedő választ! Én is kíváncsi vagyok, mi lesz a vége…. Üdvözlettel: M. Csilla

  9. Kedves Ági! A gyesen lévő nagymamáknak jár-e szabadság?

  10. Kedves Ági!

    Segítségedet szeretném kérni a szabadságom kivételéhez.
    Én 2012.04.01-én visszamentem dolgozni a GYES-t igényelve 6 órás munkában. Mint kiderült 2009-2011-ig 88 nap szabim halmozódott fel, mivel 2009 jan1-től táppénzen voltam, és 2009.03.01-én megszületett a lányom illetve még a GYED alatt 2010.09.27-én a fiam.
    a 2012-est még nem számolták ki, bár márc 14-ig szerintem járna.
    Így most a GYEDről lemondva visszamentem 6 órában dolgozni.
    Ha a felhalmozódott szabit 186 napon belül szeretném elkezdeni kivenni, és lemondom a GYESt az idő alatt dolgozhatok e még 6 órában is? (mármint szabi alatt, ugyanannál a helyen)
    Jár e párhuzamosan a 8órás állásomban kivett szabi idejére még szabi, illetve Cafetéria? (a 6 órásra most részarányosan kapok)
    Ha kérem a szabim felét, hogy fizessék ki akkor le kell-e lemondani a GYESt?
    Illetve az egészségügyi dolgozóknak új bértábla készül, készült. Mi alapján számolják ki nekem a szabadság díját?
    (a mostani közalkalmazotti – F7 – vagy, ha később veszem ki az új szerint?
    Üdv: Noémi

    • Kedves Noémi!

      Ne haragudj, de nem értem az első kérdésedet, úgy gondolod, hogy megszüntetted a fizetés nélküli szabadságot, most éppen a szabadságokat veszed ki, és mellette ugyanannak a munkáltatónak dolgoznál 6 órában? Hogyan? Ezt ők ajánlották?
      Onnantól kezdve, hogy nem vagy fizetés nélkülin, jár a szabadság, tehát ha április elejétől újra aktív állományban vagy, akkor onnantól kezdve jogosult vagy az időarányos szabadságra (függetlenül attól, hogy a korábbi években felhalmozott szabikat veszed ki éppen). A caffeteriát, mint olyat az Mt. nem ismeri, nincs kifejezetten erről szóló rendelkezés, az egyes cégeknek erre vonatkozóan szokott lenni egy belső szabályzatuk, ahol pontosan megadják, milyen időszakokra jár. Javaslom, hogy ezt kéne megnézni, hogy megtudd, bár nem szabadna, hogy szabadság idejére ne járjon, de elég sok furcsa dolgot láttam már :-(
      A szabadságot a mindenkori bérrel, illetménnyel kell számfejteni, azaz ha az új bértábla már életbe lépett, és alkalmazzák a dolgozókra, akkor a szabadságodat is azzal kell számfejteniük.
      Üdv:

      Ági

      • Kedves Ági!
        Sajnos szerintem a legrosszabb verzió lett a helyzetemben.
        Ugye visszamentem dolgozni 6 órában és megigényeltem a gyest. Majd a munkáltató közölte ki kell venni a felgyülemlett szabit. Azt mondták 6 órás bérrel kifizetik.
        Elmentem szabira, majd felhívtak a MÁK-tól, hogy ezt nem lehet ez nem 6,hanem teljes állásos szabi ami felhalmozódott, és ha ezt veszem ki nem igényelhetem a gyest a szabi ideje alatt.
        Így most visszamentem 8 órásra és elkezdtem kivenni a szabit.
        A kérdést úgy gondoltam, hogy akkor jobban jártam volna, ha az eredeti munkahelyen maradtam volna fizetés nélkülin és egy másik kórházban meg 6 órás állásban + GYES-en.
        Így a szabi megmaradt volna ha a gyermek 3 éves korában visszamegyek teljes állásban dolgozni.
        Üdv: Noémi

        • Kedves Noémi!

          Az, hogy mivel jártál volna jobban, az tőled függ, te mit szeretnél, mi célod. Ha 8 órával fizetik ki a szabit, akkor azt akár most, akár később kapod meg, az összege ugyanannyi – hacsak időközben nem emelkedik az illetményed. De a szabadságnapok száma ugyanannyi, ezen nem veszítesz. De ha máshová szeretnél elmenni dolgozni, ahhoz a munkáltatód engedélye is kell, tehát az sem biztos, hogy ment volna (mert ha ő nem engedélyezi, nem mehetsz el), így ezen én nem gondolkoznék a helyedben. A GYES-t meg újra igényelheted, ha kivetted a szabikat, és itt részmunkaidős leszel. Nézd úgy, hogy most jutottál több pénzhez (6 órányi szabi helyett 8 órányi szabi), ez szerintem pozitív, s bár nem írtad, mennyi a béred, de szerintem többet keresel a plusz két órával, mint a GYES-sel együtt keresnél.
          Üdv:

          Ági

          • Kedves Ági!
            Ez mind igaz, amit leírtál, számomra csak azért hátrányos, mivel így most elfogy a szabim, a gyes-t sem kapom, és a kismamabérlet sem jár. Viszont 6 órában tudtam volna dolgozni, hogy a gyermekek felügyelete is nyáron jobban megoldott. A szabit meg csak jövőre vettem volna ki a gyes lejárta után, 8 órással főleg, hogy tél is jön, a gyerekek jobban betegek. A fizetést írtam az áprilisi levélben, hogy közalkalmazotti F7 kategória + ágy melletti pótlék 30e. és azért kérdeztem a szabi bérszámfejtését, mert az új eü-i bértábla ugyan januártól érvényes, de majd csak augusztusban látunk belőle először pénzt. és azt rebesgetik ebből nem számolnak pótlékokat csak + összeg lesz. de senki nem tud biztosat a munkaügyön sem.
            Üdv: Noémi

            • Kedves Noémi!

              Mivel te megszüntetted a fizetés nélküli szabidat és visszamentél dolgozni, sajnos, igen, ki kell venni a szabadságokat, mást nem tudsz tenni, ezt a törvény írja elő. Ez a legtöbb esetben a munkavállaló védelmét, érdekét szolgálja, hogy kivehesse ezeket a napokat, így ettől eltérni jelenleg nem lehet. Szerintem azt meg végképp ne sajnáld, hogy nem 6, hanem 8 órában fizetik ki, ez így törvényes, és így kapsz több pénzt. De mivel te már elkezdted kivenni a szabikat, mikor hozzám fordultál a kérdéseddel, nem nagyon tudok mást tanácsolni neked a korábbiakon túl, ha ezzel a helyzettel még mindig elégedetlen vagy, hogy utolsó lehetőségként esetleg próbálj meg egyezkedni velük, hogy meg tudnátok-e valahogy oldani azt, hogy mégis visszamész fizetés nélkülire, s másik jogviszony keretében dolgozol 6 órában (amiről korábban is írtál, hogy tervezed, bár azt nem írtad, hogy ezt a munkáltatód támogatja-e…) Ha ebbe ők belemennek, akkor újra fizetés nélküli szabit igényelsz, így megmaradnak azok a bent ragadt szabik, amiket eddig nem vettél még ki, és 6 órában dolgozhatsz GYES mellett, másik jogviszony keretében. Bár a GYES most sem veszíted el, írtam neked még korábban a kérdésedre válaszolva, hogy igénybe veheti a nagyszülő is, tehát ez az összeg nem veszik el, mellesleg visszamenőlegesen is igényelhető. De szólok előre, ahhoz, hogy ezt meg tudd csinálni, kell az, hogy a munkáltatód vagy kínáljon neked egy másik, 6 órás jogviszonyt, vagy a te bejelentésed után engedélyezze, hogy te máshol vállalj 6 órás állást (írtad korábban egyszer, hogy ugyanott dolgoznál, aztán meg, hogy másik kórházban, így nem tudom, melyiket szeretnéd most megvalósítani).
              A fizetésnél említett új bértábláról nem tudok én sem újat mondani, tudtommal április végén adták be az új javaslatot az országgyűlésnek, és július elsején lép majd hatályba, de visszamenőlegesen rendelkezik a béremelésről. Ma majd megszavazzák, és hatályba lép, bizonyára többet lehet tudni arról, hogyan és miként is fogjátok megkapni az itt említett összegeket. Ez már nem az én szakterületem… az, hogy mit rebesgetnek, szerintem nem mérvadó, várd meg míg megszavazzák egyáltalán a törvényt, s ha kihirdetik, bizonyára a munkaügyön is tudni fognak majd róla.
              Üdv:

              Ági

  11. Kedves Ági!

    még egy kérdés az előzőekhez.
    A édesanyám aki 2012. januártól nyugdíjas, igényelheti-e a GYES, ha én a szabadságomat töltöm 8órás állásban és mellette dolgozhatnék a 6órás állásban?
    Édesanyámnak akkor ebből anyagi kötelezettsége nem keletkezik, illetve a nyugdíja is megmarad?
    Természetesen akkor nem járna bölcsibe a kisfiam.
    Válaszodat előre is köszönöm: Noémi

  12. Kedves Ági!

    Kedves ismerősöm novemberre babát vár. Munkaszerződése határozott idejű, szeptemberig szól.
    Kérdésem a következő lenne: ha táppénzre megy kirúghatja e a cég ez alatt az idő alatt. Ha nem rúgja ki, gondolom nem fog hosszabbítani szeptemberben. Így TGYÁS, GYED, GYES hogyan járnak majd Neki? A 360 nap munkaviszonya meg van, de az utolsó 2 hónap jövedelem mentes lesz.
    Előre is köszönöm a választ: Melinda

    • Kedves Melinda!

      A jelenlegi törvény értelmében a táppénzen lévő dolgozónak nem lehet felmondani, de a július elseje után jövő módosítás már nem védi a beteg munkavállalót. De mivel itt egy határozott idejű munkaviszonyról van szó, a jelenlegi szabályozás szerint ezt csak úgy lehet felmondania a munkáltatónak, ha a hátra lévő időre járó bért kifizeti. Az Mt. módosítás hatályba lépése után a munkáltató a határozott idejű munkaviszonyt felszámolási eljárásra, a munkavállaló képességére, vagy elháríthatatlan okra hivatkozva mondhatja csak fel idő előtt, vagy indoklás nélkül akkor, ha kifizeti a hátralévő időre járó bért. Tehát nem olyan könnyű a határozott idejű szerződéssel foglalkoztatott dolgozótól “megszabadulni”. A másik kérdés már társadalombiztosítási téma, nem munkajogi, de szívesen ajánlom a http://www.anyabarat.hu honlapot, a lap szerkesztője biztosan profi választ az a kérdésre!
      Üdv:

      Ági

  13. Kedves Ági!

    2009. decemberében szültem. Rá 1 évre jeleztem a főnökömnek, hogy ha lehetséges visszamennék dolgozni. Közölte, hogy sajnos nem, és ha visszamegyek, akkor rá 1 napra fel fog mondani, mivel jogában áll. Ezt el is hittem neki, így maradtam itthon. (Most már tudom, hogy hiba volt részemről bízni benne, és a cég könyvelőjében.)
    Most megint szeretnék visszamenni, dolgozni. (Átolvastam az oldaladat, melyhez gratulálok, és nagyon köszönöm a segítséged!!!) De egy-két kérdésre szeretnék választ kapni:
    1) Mivel tudom, hogy fel fog mondani, hogy oldjam meg a bejelentésemet; miszerint kismama vagyok?
    2) Részmunkaidőre kérjem magam, vagy teljes 8 órába? Jogilag mi a hasznosabb? (Amennyiben nem megfelelő munkát, és környezetet biztosít, tudom, hogy el fogok jönni táppénzre.)
    3) Rátudom venni vhogy, hogy a „fekete” fizetésemmel számolja el a kifizetendő szabadságokat?

    Nagyon köszönöm a válaszaidat!!!
    Szép napot,
    Tünde

    • Kedves Tünde!

      A jelenleg érvényes szabályozás szerint nem mondhat fel neked a munkáltatód a gyermek 3 éves koráig, illetve várandósság alatt sem. ez július elsejétől úgy fog megváltozni, hogy ha nem veszed igénybe a fizetés nélküli szabadságot, akkor bizony lehet olyan indok, amivel felmondhat neked, s a várandósság is csak akkor véd a felmondástól, ha a felmondás közlése előtt ezt a munkáltatód tudomására hoztad. Ebből következik, hogy ha visszamész dolgozni, azaz megszünteted a fizetés nélküli szabadságot, azonnal (vagy lehetőleg még a visszatérés előtt) írásban, bizonyítható módon közöld a várandósság tényét. Így védve vagy továbbra is. Az, hogy részmunkaidőben térsz vissza, vagy teljesben, tőled függ, jogod van július 1-je után a szerződéses munkaidőd felében részmunkaidőben dolgozni, de az anyagiak miatt szerintem okosabb, ha 8 órába mész vissza (a második baba is sajnos pénzbe kerül :-)). A “fekete” fizetéses kérdést nem értem pontosan, de ha ez arra irányult, hogy a bejelentett jövedelmed mellett korábban zsebbe is kaptál valamit, és most a szabadságokat is ezzel az összeggel korrigálva szeretnéd megkapni, sajnos nem tudlak semmivel biztatni…
      Üdv:

      Ági

  14. Kedves Ágnes!
    Problémám nem hiszem , hogy egyedi, a kérdésem a következő volna:
    Jelenlegi munkahelyemen 6 év és két hónapos munkaviszonyom van.Tavaly (2011)márciustól veszélyeztetett terhesként táppénzen voltam szülésig, ami szeptember elején történt, ekkor született meg a gyermekem.
    2004-ben diplomáztam (középiskolai tanár),pedagógus vagyok.
    A 7 éves pedagógus-továbbképzés tavaly nyáron lett volna esedékes, mivel terhességem ekkor már igen előrehaladott volt ,egyételmű, hogy nem végeztem el.
    Most a munkáltatóm arra figyelmeztetett,hogy még idén nyáron végezzek 120 órás tafolyamot , GYED alatt,pici baba mellett.
    Kötelezhetnek -e GYED alatt erre?Vagy elegendő 3 év letelte után munkába álláskor vagy munkába állásom előtt tanfolyamot végeznem?(Tudtommal Gyed alatt el sem bocsáthatnak.)
    Üdvözlettel:Viktória

    • Kedves Viktória!

      Bár a feltett kérdés biztosan nem egyedi, szerintem több pedagógus anyuka is járt már így, sajnos én először hallok olyan esetről, amikor gyermek miatti fizetés nélküli távollét alatt köteleznek valakit, így nagy gyakorlatom sincs ebben. Ha logikusan végiggondoljuk, a jogszabály azt mondja, hogy aki önhibájából nem vesz részt továbbképzésen,vagy nem fejezi be sikeresen a továbbképzést, megszüntethető a munkaviszonya, illetve a közalkalmazotti jogviszonya. Ha a munkáltató nagyon erősködik, valószínűleg erre fog hivatkozni. DE! Fontos azonban az is, hogy lehetőségként és nem kötelezettségként van meghatározva a munkáltató részére a jogviszony megszüntetése, ha a közalkalmazott ezt nem teljesíti. De ez csak akkor áll fenn, ha a munkavállaló, közalkalmazott önhibájából nem teljesíti a továbbképzést. Ha be is lettél osztva, tervezve azon dolgozók közé, akiket abban az évben elküldtek továbbképzésre, a veszélyeztetett terhesség miatt akkor ennek nem tudtál eleget tenni, s jelenleg a kicsi felügyelete, gondozása az akadály. Ez nem kifogás szerintem, hanem valós indok.
      Én a helyedben írásban válaszolnék a munkáltatónak, hogy bár megérted, hogy miért fontos ez, hiszen tudod a szabályokat erre vonatkozóan, jelenleg a gyermek gondozása miatt akadályoztatva vagy a képzés elvégzésében (nincs, aki felügyelje, a távolléted alatt nem tudjátok megoldani a gondozását családon belül, szoptatod még…) Azt nem írtad, hogy a képzés költségeit ők állják-e, vagy neked kell, esetleg erre is hivatkozhatsz (ha neked kéne fizetni). Ugyanakkor fejezd ki azt is, hogy értelemszerűen azonnal pótolod a képzést, mihelyt lehetővé válik számodra a gyermek gondozása mellett, után, s kéred, hogy egy későbbi időpontban egyezzetek meg, s esetleg erre tegyen javaslatot, vagy javasolj te egy későbbi dátumot. Fontos, hogy éreztesd, nem kibújni akarsz a kötelesség alól, de önhibádon kívül nem tudod ezt most elvégezni. Mindezt tértivevényesen adnám fel, a bizonyíthatóság kedvéért.
      Remélem, ez bejön, sajnos többet nem tudok tanácsolni, talán még valami hivatalos pedagógus érdekképviseleti szervet megkeresni, s ott jogi tanácsot kérni, valószínű ők már találkoztak ilyen konkrét esettel.
      Sok sikert, üdv:

      Ági

  15. Kedves Ági!

    Sok kérdést és választ olvastam, de az enyémhez hasonlóval nem találkoztam, ezért szeretném kikérni a véleményedet.
    Én egy nagyon korrekt cégnél dolgozom, és 2011 decemberében született kisbabám. Munkahelyem szeretné, ha részmunkaidőben is, de visszamennék dolgozni 2012 augusztustól. Kisbabámat is vihetném magammal, vagy akár otthon is dolgozhatnék, csak menjek (ha nem megyek felvesznek mást)!(amúgy mindenre jogosult vagyok maximális időtartammal) Kérdéseim a következők lennének:
    1. Ha nem megy nem akarom erőltetni, az 1. a baba számomra, mondjak le a GYED-ről, vagy elég, ha felfüggesztését kérem, és ha nem megy a munka és a baba, akkor vissza lehet csinálni? (bölcsibe csak akkor szeretném adni, ha már tud állni)
    2. GYES jár nekem? Mivel a baba 1 éves kora előtt mennék vissza.Vagy csak majd ha 1 éves elmúlt, és hogyan kell esetemben igényelni (pl. ha csak a GYED felfüggesztését kérem)
    Tudom hogy szerencsés vagyok, hogy visszavárnak, de maximálisan azért nem örülök.
    Előre is köszönöm a válaszaidat!

    Üdvözlettel:

    Ilona

    • Kedves Ilona!

      Jó hallani, hogy van ilyen munkáltató is, aki így visszavárja a dolgozóját :-) Nézzük tehát, mire kell figyelned:
      Ha a baba egy éves kora előtt térsz vissza, GYES-re sem vagy jogosult, GYED-et pedig egyáltalán nem kaphatsz keresőtevékenység mellett. Ha a babus tortáján elfújtátok az első gyertyát, és te már dolgozol, akkor bizonyos esetekben jár neked GYES: ha heti 30 órát meg nem haladó időtartamban dolgozol, vagy ha a munkavégzés az otthonodban történik. Ekkor gond nélkül dolgozhatsz, és a GYES-t is folyósítják számodra. Tehát ha meg tudod beszélni a munkáltatóddal, hogy otthoni munkavégzést engedélyezzen (s ez egyértelműen benne legyen a munkaszerződésedben is, mert a MÁK majd ezt fogja bekérni a GYES jogosultság elbírálásánál), akkor akár teljes munkaidőben is dolgozhatsz otthonról, és a GYES is jár, de a másik verzió, a heti 30 órás munkaidő + GYES is jelentős összeg. Ha kétségeid vannak, hogy a babus bírni fogja-e, hogy anya dolgozik, akkor a GYED-et ne szüntesd meg, csak a folyósítást szüneteltesd, ha mégsem megy, így nem kell újra az elbírálásra várni. Amúgy visszamehetsz GYED-re bármikor, a kicsi 2 éves koráig.
      És még egy személyes tapasztalat: az én lányom 13 hónapos volt, amikor visszamentem dolgozni, semmi gond, semmi nagy hiszti nem volt reggelente, és egészséges lelkű kislányka lett, aki 2 évesen a bölcsit is könnyebben szokta meg, hiszen ő már ekkor szépen ismételgette: anya megy dolgozni, majd hazajön :-) Neki ez a természetes, szóval te se aggódj, ha te nem parázod túl, és figyelsz arra, hogy ugyanúgy törődj vele, meglegyen a ti időtök minden nap, nem lesz gond!
      Sok sikert:

      Ági

      • Kedves Ági!

        Köszönöm a segítségedet!(Azt hiszem a 6 órával próbálkozom elősször!)

        Üdvözlettel:

        Ilona

  16. Kedves Dolgozómami!
    A kérdésem az lenne,hogy 2009 szeptember 18-án szültem előtte májustól táppénzen voltam! Most jár le a gyes közalkalmazott vagyok és úgy számolták ki a szabadságomat hogy két évre 37 nap erre az évre a 3.-ra a teljes szabadságomat 4 napra számolták ki. Két gyermekem van és utánnuk is járna még 4 nap. Szeretném kérni a segítségedet, hogy mennyi szabadság jár nekem belenyugodjak ebbe vagy hova forduljak?
    Köszönöm a segítséget!
    Üdvözlettel:
    Anita

    • Kedves Anita!

      A közalkalmazottak szabadságáról van itt a blogon egy cikk, azt kérlek, olvasd el. Láthatod benne, hogy a közalkalmazottaknál a fizetési fokozat és osztály alapján számolják a napokat, s mivel te ezt nem írtad meg nekem, nem tudom megmondani, hogy jól számolták-e…
      A másik, hogy nem írtad azt sem, hogy a 2009-es évben mennyi napot vettél ki a TGYÁS időszaka előtt, így ezzel sem tudok kalkulálni. Ha többet, mint járt volna, akkor a TGYÁS-ra nem kapsz annyit, ha kevesebbet, akkor több jár… szóval pontos adatok kellenek, de ezek meg nálad vannak. Viszont semmi baj, mert te magad is ki tudod számolni. :-)
      Kattints ide, itt vannak az alapvető tudnivalók, (többek között az is, hogy alapvetően jár a szabadság a TGYÁS idejére és a GYED első évére, tehát közel másfél évnyi időre. A gyerekek utáni pótszabi is ekkorra jár, ha azt apuka anno nem vette igénybe): http://dolgozomami.hu/gyed-gyes-utani-visszateres/hogyan-szamoljam-ki-magam-a-szabadsagomat-1-resz
      S az, hogy közalkalmazottként mennyi jár neked évente, azt pedig itt találod: http://dolgozomami.hu/gyed-gyes-utani-visszateres/kozalkalmazottak-szabadsaga-tudnivalok-a-szabadsagrol-4-resz
      Ez alapján te magad is ki tudod számolni, nem nehéz!
      Ha úgy látod, hogy nem jól számolták, a munkáltatódhoz kell fordulni, hiszen velük kell ezt első körben tisztázni. Ha a számítási módot közösen átbeszélitek, biztosan rájöttök, hogy hol van hiba (ha van egyáltalán). Ha nem tudtok megállapodni egy mindkét félnek megfelelő verzióban, akkor fordulhatsz a munkaügyi felügyelethez, vagy ügyvédhez.
      Üdv:

      Ági

  17. Szia!
    Olvasgattam a honlapot, próbáltam okosodni, és mikor már azt hittem, képben vagyok, jött a hideg zuhany…!
    HELP!

    A történetem: 2010.aug-ban szültem, a gyerkőc most 2 éves. Mennék vissza dolgozni októbertől( hívtak! ), de a szabadságok körül van némi gubanc…

    2010. júl-tól 2011. jan-ig TGYÁS-on voltam, 2011. jan-tól 2012. aug-ig GYED-en, majd 2012. szept-től GYES-en.

    77-es vagyok, tehát 2011-re 24+2 nap szabi jár, 2012-re pedig 25+2 nap. Ez összesen 53 nap ki nem vett szabadság. ( a 2010-es szabim még a szülés előtt elfogyott )

    Egy ismerős bérszámfejtő szerint nekem csak 2011-re jár a teljes szabadság ( 26 nap ), plusz 2012. okt-nov-dec ( kb.7 nap ), mert 2012-ben csak ezekben a hónapokban dolgoznék. A munkáltatóm kiadhatja nekem a 2011-es szabadságom, a 2012-es pedig időarányosan kivehető.

    De mivel én mindig olyanokról hallottam, hogy 50-60, vagy még ennél is több nap szabadság jár a dolgozni visszatérő anyukáknak, ezért gondoltam, a legilletékesebbhez fordulok: elmentem a munkaügyi bíróságra érdeklődni, hogy is van ez… És itt ért a hideg zuhany: egy munkaügyi bíró azt mondta, hogy mivel 2012. júl. 1-től változott a törvény, ne számítsak semmi jóra! A bíró szerint mostantól a munkába visszatérő anyukáknak nem jár semmiféle felhalmozott szabadság! Azaz: ha lejárt a GYED, munkába állhatok 4 vagy 6 órában GYES mellett, illetve dolgozhatok 8 órában is, de akkor nincs GYES ( mondjuk ezt eddig is tudtam ), de a munkáltatómnak semmilyen kötelezettsége nincs arra nézve, hogy nekem bármilyen felhalmozott szabadságot kifizessen!
    Tehát a munkaügyi bíró szerint nekem csak 2012. okt-nov-dec-re jár szabadság, azaz kb. 7 nap, ÉS SEMMI TÖBB!!!
    Ez valóban így van??? Ezt végképp nem akarom elhinni!
    Az, hogy nem 53 nap szabi, hanem csak 26+7, az még hagyján, de hogy mindössze csak 7db nap szabadság, azt nem akarom elhinni!
    A munkáltatóm egyelőre még csak számolgat, a könyvelő szabin van, tehát az ügy stagnál..

    Légyszi segíts!

    Előre is köszi: Eki

    • Kedves Eki!

      Kérlek, olvasd el azt a bejegyzést, ami a szabadságok kiszámításáról szól, ide kattintva éred el.
      Láthatod hogy, jár a szabadság a TGYÁS idejére, és a GYED első évére (ha azt még 2011. augusztus 1-je előtt kezdted meg). Tehát ha te a 2010-es szabidat kivetted, akkor a 2011-es évre jár neked szabi, és még 2012-ben addig, míg tart a GYED első éve. Ha újra aktív állományba kerülsz, ha megszünteted a fizetés nélküli szabit, akkor onnantól újra jár a szabadság, arra az időre is, amikor még a bent ragadt szabikat töltöd.
      Nem tudom, miért mondta neked az a bíró (?), akit megkérdeztél, hogy nem jár… ez nem igaz!
      Üdv:

      Ági

      • Szia Ági!

        Köszönöm a gyors válaszod! Tehát akkor még egyszer: az én esetemben 2011-re 24+2 nap szabadság jár ( 77-es vagyok ), amit 8 órás munkabérrel kell, hogy számoljon a munkáltató. ( Csak 4 órában mennék vissza dolgozni 2012. okt-től, előtte teljes munkaidős voltam ). Csak erősíts meg, kérlek, ha jól írom! :-)
        Valamint, ha a bent maradt szabit 2012. szept-ben töltöm, akkor a 2012-es szabadság jár szept-okt-nov-dec hónapokra, így van?
        A munkaügyi bíró pedig nem tudom, hogy miért ennyire félre-tájékozott! Ijesztő, hogy ILYEN ” tudással” emberek kezében vannak súlyos döntések… :-((

        Még csak annyit, hogy a te honlapod a leghasznosabb, amit mostanában olvastam!

        Köszi minden infót! Üdv: Eki

        • Kedves Eki!

          Nem írtál pontos dátumot, hogy 2012-ben meddig tartott a GYED első éve, így kérlek, hogy azt még számold hozzá a 2011-es szabadsághoz, mert az is 1-2 nap lehet pluszban. De igen, jól számoltál, 2011-re 24 + 2 nap jár, és igen, ha megszüntetted a fizetés nélküli szabit, és újra állományban vagy, jár újra a szabadság, akkor is, ha a bent ragadt szabikat töltöd.
          Üdv:

          Ági

  18. Szia! Azt szeretném kérdezni ha a kicsi fiammal lejárt GYED után , másnaptól a nagyobb gyerekre megigénylem tartósan beteg gyerek után a GYES-t, akkor munkába állhatok attól a naptól 8 órában dolgozni?

    • Szia, igen, a tartósan beteg gyermek esetén nincs időbeli korlátozás, nem csak 30 órát dolgozhatsz hetente, hanem 40-et, s a GYES-t is kaphatod.
      Üdv:

      Ági

  19. Szia!

    Szeretnék megerősítést, hogy jól számoltam a szabadságos napjaimat, mert nemsokára mennék vissza dolgozni, és hogyan kalkuláljak. 1980-ban születtem, 2011.márciusában szültem, TGYÁS járt 2011.február 27- 2011 augusztus 13-ig, GYED járt 2011.08.14-től 2013.03.29-ig, és azóta GYES-en vagyok. 2010-ben nem maradt bent szabadságom, 2011.01.01-től pedig táppénzen voltam a TGYÁS kezdetéig. Akkor én úgy gondolom, hogy a TGYÁS ideje alatt lett 23+ 2 nap, a GYED első évére pedig 23+ 2 nap (ebben nem vagyok biztos), tehát összesen 52 nap járna? Megbeszéltem a munkáltatómmal, hogy 6 órában mennék vissza, tehát akkor most a GYES-t mondjam le azzal a nappal amikor a szabadságom elkezdődik (8 órás munkaidőben voltam), és amikor letelik a szabadság, akkor újra igényeljem meg, amikortól 6 órában leszek már? És mi van a 2013-as évvel, ha szeptembertől dolgozok, akkor időarányosan szeptembertől jár újra a szabadság ha visszamegyek dolgozni? És az hány nap, mivel idén már 24+ 2 nap járna nekem? Köszönöm válaszodat!

    • Kedves Vera!

      Valamit elszámoltál, nem jók a számításaid. :-( A TGYÁS idejére, ami 24 hét, azaz kevesebb, mint fél év, biztosan nem jár egy évnyi szabadság (mellesleg nem írtad, de gondolom Mt. hatálya alá tartozol)! A GYED első évére neked pedig már nem jár, csak a GYED első 6 hónapjára, mert ezt később kezdted meg, mint 2011. augusztus 1-je (ez az a választóvonal, ami alapján bárki eldöntheti, hogy neki még 12 vagy már csak 6 hónapra jár szabi). Fuss neki újra kérlek, nézd meg a blogon található konkrét számítási példát!
      A többit amúgy jól írod, amíg a szabikat veszed ki, a GYES-t le kell mondanod, s ha már dolgozol, 6 órában, attól a naptól mehet a GYES újra. A 2013-as évben nem csak onnantól jár neked szabi újra, amikor dolgozol, hanem amikor szabid van, már arra az időre is, azaz úgy kalkulálj, ogy amikortól megszüntetted a fizetés nélküli szabit, onnantól vagy jogosult fizetett szabira újra, akár dolgozol, akár még a felgyülemlett szabikat adja ki a munkáltatód. Hogy ez hány nap, az attól függ, mikor mész vissza, de ugyanazzal a módszerrel kell számolni.
      Üdv:

      Ági

      • Szia! Köszönöm válaszodat. Átnéztem a linket amit csatoltál, és ez alapján tényleg nem jól számoltam, értelmeztem a dolgokat. Így most sajna csak 26 nap jött ki.:( Jól gondolom? 2011-re 23 nap, 2012-re pedig 3 nap (2012. 02.14-ig, mert akkor telik le a GYED első fél éve) Ehhez jön még a gyerek utáni pótszabadság, ami 1 gyereknél 2 nap? Köszi!

        • Vera, még mindig nem jól számolsz valamit. :-(
          Ha az a szabály, hogy a szülési szabi 24 hetére, és a fizetés nélküli szabi első 6 hónapjára jár szabi neked, akkor 2011-02-27-től számolj, azaz ha 1980-ban születtél, akkor az egész évre van 23 napod, nem február 27-től! Azaz tessék összeszámolni, hogy hány nap van 2011-02-27-től 2011-12-31.ig, ezt elosztani 365-tel, és beszorozni 23-mal. Ez adja meg a 2011-es szabidat időarányosan. Ehhez jön még a 2012-es, ami valóban 3 nap, és a gyerek utáni pótszabi, ami 2 nap.
          Na, fuss neki még egyszer!
          (rossz hír: még kevesebb lesz :-( )

          Ági

  20. Köszönöm, így már rendben van! :)

    • :-)

Pin It on Pinterest

Tájékoztatni szeretnélek, hogy ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérlek, engedélyezd a sütik használatát. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnom a figyelmedet arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el a számítógépeden, hogy minél egyszerűbbé tegye számodra a böngészést. A sütiket természetesen letilthatod a böngésződ beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszed meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattintasz, azzal elfogadod a sütik használatát.

Bezárás